א' ב' של התקשרות בין במאי.ת ומפיק.ה
כתבה: רחל אליצור
יש לך רעיון מצוין לסרט דוקומנטרי? זה הזמן למצוא מפיק.ה.
לפני הכל – למה בכלל צריך מפיק?
חלק מדרישות גופי השידור עבור השקעה כספית בהפקה של סרט דוקומנטרי הן שיהיה מפיק מנוסה וזהו תנאי סף מבחינתם. מפיק מנוסה יודע לנווט את הספינה לקו הגמר ותפקידו, בין היתר, לפנות את היוצר לעסוק בבימוי ולא בהפקה.
מי יהיה המפיק – זו ההחלטה החשובה ביותר שתקבלו עבור הסרט שלכם. יחסי מפיק-במאי זו מערכת יחסים שיש להתייחס אליה בכובד ראש: היא אמורה להיות טובה ופורה ועשויה להיות גם מורכבת ומאד אינטנסיבית. זוהי שותפות מלאה ביצירת חייכם, חשוב לבדוק היטב את השותף שאתם מכניסים לסרט שלכם.
למה שמפיק ירצה את הפרויקט שלכם?
השלב שבו מגייסים מפיק הוא חלק משלב המכירה של הפרויקט וחשוב מאוד להבין זאת, מפיקים לא ממהרים לקחת כל פרוייקט ולעיתים יוצרים צריכים לעבור לא מעט מפיקים וחברות הפקה לפני שהם מצליחים למצוא שותף שמאמין יחד איתם בפרויקט.
מפיק טוב שמאמין בסרט שווה המון, כי הוא יעשה הכל לטובת גיוס הכסף והשותפים לפרוייקט, הוא מביא איתו ידע, ניסיון וקשרים שאולי עדיין לנו כיוצרים בשלב הזה – אין.
שלב ראשון : מתי מכניסים מפיק.ה? איך מחפשים מפיק.ה?
השלב האידיאלי לכניסת מפיק לסרט הוא שלב ההפקה, כשכבר יש תיק הפקה מוכן, חומרים כתובים ואפילו טריילר. אך ניתן כמובן גם לשלב מפיק בשלבים מוקדמים יותר, עוד בשלב הפיתוח וגיבוש הרעיון.
בחיפוש אחר המפיק המתאים, ישנן מספר דרכים: על ידי צפייה בסרטים דוקומנטריים שאתם מתחברים לסגנון העשייה שלהם, ודרך הקרדיטים להבין מי הפיק אותם.
דרך נוספת היא במידה שקיבלת מענק פיתוח מקרן קולנוע כדאי להתייעץ עם אנשי הקרן מי לדעתם המפיק שיכול להתאים לך. הם ישמחו לעזור.
דרך חשובה נוספת היא מחקר, מאחר שלא תמיד קל לעניין מפיקים עם הרעיונות שלנו, כדאי לערוך מחקר לפני הפגישות ולהחליט עם מי אנחנו מעוניינים להיפגש. הם עמוסים בפרויקטים שונים וקשה לקבוע פגישות עם כמה וכמה מפיקים ורק אז להחליט עם מי נכון להמשיך. על כן מומלץ לדעת מראש שבמידה שהמפיק יהיה מעוניין – אתם כבר מעוניינים בו (זה תקף גם לגבי צלמים, עורכים, שחקנים ידועים וכו'). לכן מומלץ לצפות בכל הסרטים שאותו מפיק הפיק, לקרוא עליו בגוגל, להתרשם מהעשייה שלו, לדבר עם היוצרים של הסרטים ועם אנשי צוות אחרים שלפעמים יספרו לכם דברים שלא תמצאו ברשת, נניח בכל הקשור לתשלומים, זמינות, היכן פועל גיאוגרפית וכד' ורק אז לקבל החלטה.
שלב שני : כיצד לפנות למפיק.ה? איך להתכונן לפגישה עם מפיק.ה?
המטרה שלכם היא לחתור לפגישה עם המפיק.ה, זו פגישה חיונית ובה תגלו האם יש כימיה מקצועית, הבנה, הדדיות ורצון משותף להפוך את הרעיון לסרט. המפיק לא חייב להגיע מאותו עולם שלך, אבל אמורה להיות לו זיקה לנושא או לעולם שהסרט מבקש להציג. הוא גם יגיד לכם בפגישה מה ההיתכנות למכור את הפרוייקט ואיזה אפשרויות מכירה עומדות בפניך. מפיקים שהם גם יוצרים הם בעלי יתרון מאחר שהם מכירים את שני צידי המטבע (כמובן, חשוב להקפיד על מקומו של כל תפקיד באופן רגיש – מפיק/במאי ).
למפיקים פונים דרך מייל או בשיחת טלפון (תמצאו אותם בפורום הדוקומנטרי, באיגוד המפיקים או בגוגל), בדרך כלל הם יבקשו לקבל משהו כתוב: סינופסיס, הצהרת כוונות ואם יש חומרים מצולמים אז מצוין. אם אתם חוששים לשלוח, תבקשו להראות את החומרים בפגישה.
בפגישה חשוב ליצור תיאום ציפיות ולהשאיר מרווח להבנות בהמשך הדרך בצורה מכבדת ונעימה, מאחר שקשה לצפות מה העתיד יביא עליכם (דרישות של גופי שידור וקרנות, קופרודוקציות, הפצה, החיים עצמם וכו').
אם נפגשתם עם מפיק אחרי שבדקתם ובכל זאת לא נוצרה ביניכם כימיה מקצועית, חשוב להודות לו על כך שפינה עבורכם זמן ולהמשיך הלאה. (גוסטינג זה ביג NO.)
כדאי להעלות בפגישה את הנושאים החשובים שאולי נראים רחוקים או דמיוניים בשלב הזה אבל הם העוגנים שאיתם יבנה ההסכם המשותף שלכם, כמה אחוז לוקח המפיק מתקציב הפרוייקט? מה האחוז שלי כיוצר? מה תהיה חלוקת הרווחים מהסרט? כמה ימי צילום ומה מבנה ההפקה שהמפיק חושב על הפרוייקט הזה.
שלב שלישי: חוזה בין מפיק.ה לבמאי.ת ותיאום ציפיות
את ההתקשרות עם מפיק.ה יש להסדיר באמצעות חוזה. מספר נקודות שחשוב לשים לב אליהם בחוזה:
- כמו בכל משא ומתן צריך לבחון את נקודת היתרון שלך, אם כבר יש לפרוייקט תקציב פיתוח, האם יש עניין מגופי השידור. ככל שהיוצר מגיע בשלב "טוב" יותר ככה הוא יכול לשפר את תנאיו בהסכם מול המפיק.
- יש לציין בחוזה את חלוקת הזכויות והרווחים. מקובל שזכויות הסרט משותפות לשניכם במידה שווה וכן אחוזי הרווחים מתחלקים שווה בשווה. כמו כן צריך להתייחס לאפשרות למכירת הפרויקט לגופי שידור בעולם, וכן להכנסות מהקרנות בישראל ובעולם (במידה שמעורבת גם חברת הפצה, גם להם יש רווח של אחוזים על מכירות והקרנות). פעמים רבות במאי הסרט ילווה את ההקרנות עם שיחה, במקרים כאלו עליו לקבל אחוז גבוה יותר מהקרנות הסרט.
- תקציב הסרט יכלול גם שכר לבמאי ולמפיק ויעמוד על כ- 10-20% לכל אחד משווי התקציב הכללי – אלא אם כן יש חריגים.
- מקובל לתת למפיק בין 18-24 חודשים את הבלעדיות לגייס כסף לסרט מאחר שזהו תהליך שלוקח זמן. אם הוא לא מצליח לגייס תקציב מספק במסגרת הזמן הזו, אתם יכולים לנסות להחליף מפיק. החוזה הוא בד"כ סטנדרטי ותמיד אפשר לקבל ייעוץ משפטי מעו"ד הפורום לפני החתימה. בשום שלב יוצרים לא משלמים שכר למפיק! עם זאת, שימו לב שיש מפיקים שאם תבקשו לעזוב אותם, יבקשו שכר על ההשקעה שלהם בשלב הפיתוח. בעיקר אם הם יודעים שכבר יש תקציב פיתוח. כדאי לעגן גם אפשרות כזו בחוזה מראש.
- יש לבצע תיאום ציפיות ברור לגבי שקיפות תקציב הפרויקט בין המפיק לבמאי. כדאי להגיע להסכמה שיש אפשרות לבמאי לראות את תקציב הפרויקט אחת לתקופה מוסכמת על מנת לאפשר מחד שקיפות, ומאידך חופש פעולה של המפיק.
- יש לבצע חלוקת אחריות ברורה בין המפיק והבמאי – המפיק מגיש את הסרט לגופי השידור ולקרנות הקולנוע על מנת שישקיעו בו, מגייס אנשי צוות ומנהל לוגיסטית את ההפקה. הבמאי אחראי לקדם את יצירת הסרט ולעמוד בדד ליינים המוכתבים על ידי גופי השידור והקרנות השותפות. כמו כן מפיק טוב הוא לא רק איש כספים אלא גם מעורב בתוכן וזה בהחלט דבר מבורך, לא לחשוש מזה. כדאי להקשיב, לשמוע, יש להם נסיון אדיר – אל דאגה, בסוף ההחלטות האמנותיות הן שלך.
צריך לזכור שבשורה התחתונה שני הצדדים רוצים את אותו הדבר – לעשות סרט טוב!
בהצלחה!