חברי/ות הוועד המנהל לשנת 2022-2024
חגית בן יעקב | יו"ר הפורום
אני מאמינה בקולנוע דוקומנטרי ויותר מכך, אני מאמינה ביוצרים דוקומנטרים. בשנה חצי האחרונות לקחת על עצמי את תפקיד יו"ר הפורום, לא לגמרי בכוונה ובטח מבלי לדעת במה התפקיד כרוך, בהתחלה בשותפות ובהמשך לבד. גיליתי עולם מרתק שבו אפשר להשפיע ולשנות, לא רק בהפגנות או מול משרדי הממשלה, אלא גם בדברים הקטנים. ביצירת קהילה פעילה של יוצרים, בדיאלוג עם ההנהלה ועם יוצרים שרוצים לתרום ומציעים עזרה, בהיכרות עם כל כך הרבה אנשים חדשים שלימדו אותי איזו בחירה מדהימה לחיים זה המקצוע הזה, עד כמה השותפים לדרך הם הטובים ביותר וכמה זה מספק לעבוד בשביל מטרה שמאמינים בה ולדעת שיש מאחוריך כפר שלם. אני מקווה שהצלחנו בשנה וחצי האחרונות לרענן קצת את המוכר והידוע, לחגוג את היצירה, להיות רציניים ומצחיקים, לעשות מהלכים חשובים ולקדם את הז'אנר הדוקומנטרי ואת היוצרים איפה שרק אפשר. אני רוצה להמשיך, הדרך ארוכה ורק התחלתי, יש ממשלה חדשה והרבה עבודה לפנינו. אני פונה אליכם ומבקשת שתבחרו בי, הפעם לא בחסד אלא בזכות ותנו לי להמשיך ולקדם מהלכים. הצטרפו אלי, צריך שותפים טובים לדרך הזאת.
דנה נאור הכהן
בעיני הפורום הדוקומנטרי הוא המקום היחיד שבו אנחנו יכולים להרגיש ביחד קהילה של יוצרי דוקו, מעבר למאבקים הצודקים מול גופי השידור והעלאת שכר במאי ונאותות הפקה מעל כל אלה יש דבר אחד חזק יותר שמביא אותי להיות בהנהלת הפורום, הרצון לקיים קהילה של יוצרים שעובדים יחד, לומדים יחד ומשתפים ידע וניסיון שהרי העשייה בדוקו היא כ"כ בודדה וכ"כ מייאשת בכל הגזרות גם בגלל הזמן הארוך שלוקח לביים סרט דוקומנטרי וגם בגלל התקציבים הנמוכים שגורמים לכולנו לעבוד תוך כדי עבודות אחרות, על כן חשוב שנחלוק יחד את המסע הזה שלנו ונדאג לקהילה חיה ופועלת. מתוך כך יזמתי יחד עם הפרום וקרן מקור "פודקאסט דוקו" שיעלה בקרוב, שבו נוכל לדבר ולהקשיב.
בנוסף, מתוך הניסיון שלי בדרמות שתעשיית הדרמות שכרגע רובה נמצאת בתקציבים שמגיעים מסדרות ילדים הבנתי שכדאי לפנות לעולם הילדים גם בדוקומנטרי כדי להגדיל את הפעילות של העשייה הדוקומנטרית, ואני פועלת בפורום לקידום הנושא הזה.
ההצלחה חסרת התקדים של סדרות וסרטי הדוקו בישראל היא משהו שכולנו יכולים להתגאות בו, נעבוד יחד להמשיך ליזום וליצור הזדמנויות שיאפשרו לנו לעשות את מה שאנחנו אוהבים ולהתפרנס בכבוד.
אבי מרזוק
שמי אבי מרזוק ואני במאי ומפיק דוקומנטרי. אני מרגיש תחושת שליחות והוקרת תודה להיות חלק ממספרי הסיפורים החברתיים והאנושיים של ימינו. היצירה הדוקומנטרית הישראלית נמצאת בתקופת שגשוג והכרה שלא נראתה כמוה אך לצערי הרב בחלק גדול מהמקרים הבמאים שמקדישים משאבים של וזמן עבודה במשך שנים ארוכות לא זוכים לשכר ראוי. אני רואה למטרה להיאבק על תגמולם של הבמאיות והבמאים מול זכייני השידור וקרנות הקולנוע . חייבים לעדכן על אף עליות המחירים בענף ההפקה, הביטוח , עליית השכר של אנשי הצוות ויוקר המחייה לא התעדכנו הסכומים שמשקיעים ערוצי התוכן בהפקות הסרטים חייבים להתאים השקעה זאת למציאות של ימינו. מעבר לזאת אני מאמין שצריך לעשות הכל כדי לגרום לגופים משדרים בעיקר הערוצים המסחריים להגדיל את נפח ההשקעה ביצירה דוקומנטרית ולחייב ע"י חקיקה ורגולציה לרתום את ערוצי הסטרימינג (פרטנר/סלקום וכ'ו) להשקיע בעשייה זאת. אני מאמין שיוצרות והיוצרים חייבים לשלב ידיים במטרה ליצור תעשיה דוקומנטרית צומחת משגשגת ומתגמלת.
אודי ניר
שמי אודי ניר, ובשמונה השנים האחרונות אני יוצר סרטים תיעודיים עם שותפי שגיא בורנשטיין. הגעתי לתחום הזה כמעט במקרה דרך ההיכרות עם שגיא ולמען האמת, בהתחלה הייתי זקוק לקצת שכנוע, כי בינינו – למי יש כוח לסיפורים מהחיים? אבל ברגע שצללתי לעולם התיעודי ונחשפתי לסרטים המרגשים עד דמעות, האסתטיים, מרחיבי התודעה ומלאי ההומור (מכל העולם אבל בייחוד מהארץ) – לא הייתה דרך חזרה. מאז ועד היום הפקנו וביימנו סרטים וסדרות עבור ערוץ 8, קשת, Arte, Radio Canada, BR, RBB, ORF, SVT ועוד. לא למדתי קולנוע, אבל ההיכרות עם עורכים, צלמות, מעצבי פסקול, אונלייניסטיות ובעיקר – המפגש עם יוצרות דוקו אחרות והצפייה בפיצ'ים ובסרטים שלהן לאורך השנים לימדה אותי את המעט שאני יודע. עכשיו אני אשמח מאוד להזדמנות לקחת חלק פעיל יותר בקהילה הקטנה והמרתקת הזו, להילחם על הזכויות והאינטרסים המשותפים שלנו ולחפש עוד דרכים יצירתיות ואפקטיביות להפיץ את הסרטים שכל-כך יקרים לליבנו.
דן שדור
אני מאמין ביכולת של סרטים תיעודיים להגיע ולגעת בקהלים רחבים, כאלו שלאו דווקא נחשפים לסרטי תעודה באופן יום יומי. אני חושב שהפורום צריך להמשיך ולחשוב על חיבורים – הן ברמת התוכן והן ברמת ההפצה – שיאפשרו לסרטים שלנו להגיע כמה שיותר רחוק. אני מאמין שאנחנו צריכים כל הזמן לבדוק את העשייה שלנו ביחס למה שקורה בעולם, ולוודא שאנחנו מתעדכנים ומתפתחים. אני מאמין בכח של הקהילה של היוצרים התיעודיים בישראל, וביכולת ליצור ולהיאבק יחד. ואני מאמין שאנחנו צריכים להמשיך להיאבק מול חברות הסטרימינג הגדולות, כמו גם מול הזכייניות של ערוץ 2 וגורמים חדשים בשוק התקשורת, ולוודא שהן לוקחות אחריות על ההשקעה הנדרשת מהם עבור התעשייה שלנו.
רחל אליצור
מעבר לכך שברצוני להצטרף למאבקים ולקידום היצירה הדוקומנטרית בישראל לטובת היוצרים מכלל המגזרים אשמח לקחת חלק בניהול הפורום על מנת לקדם יצירה נוספת וקהל יעד חדש.
כיוצרת קולנוע חרדית אני מבקשת להפנות זרקור אל החברה החרדית, אל פוטנציאל היצירה שטמון בה לא רק כהצצה מבחוץ אלא בתוכה ומתוכה. בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בקרב יוצרות ויוצרים בקהילה החרדית, חלקם יוצרים פנימה וחלקם מבקשים להשתלב בתעשיית הקולנוע הישראלי ולהביא את העולם החרדי מבפנים.
כיוצרת שעוסקת בסרטים פוליטיים חברתיים ובעיקר כאלו המבקשים להביא את הנשים והנשיות אל קרבת המסך, אל קהל יעד רחב, ישראלי ובינלאומי אני מעוניינת גם לסלול דרך עבור יוצרות ויוצרים נוספים. הקולות הם רבים, הסיפורים הם שונים והצבעים הם לא שחור ולבן.
יוצרים אלו זקוקים ליד מכוונת, מידע, היכרות עם התעשייה, חממות ייעודיות, חיבור למפיקים ואנשי מקצוע ותיווך בין השפה של הקרנות והגופים המשדרים אליהם ואליהן. ולכן אני מבקשת להיות פה.
ליאורה עמיר ברמץ
פועלת לעידוד ההשקעה ביצירה הדוקומנטרית, ובפרט עידוד ההשקעה בסרטים בודדים. (נראה כי לגופי השידור כעת יש העדפה לסדרות ארוכות) ועידוד סרטים חברתיים כלכליים פוליטיים ישראלים (האם היוצר כיום מאולץ לחשוב באופן שיווקי. האם הקרנות מעדיפות הפקות שפניהן לחו"ל?), וכן להעלאת שכר הבימאים, עידוד יוצרים צעירים, מציאת פלטפורמות נוספות להקרנת היצירות הדוקומנטריות חוץ מסינמטקים ופסטיבלים. יצירת קשר עם הקהל ליצירות דוקומנטריות. בדיקת הקרדיט הרץ בסדרות וסרטי תעודה שאינו מכבד את היוצרים מעבר לבימאי הראשי העורך והצלם וחברת ההפקה.
רוני אבולעפיה
אני רוני אבולעפיה, במאית של סרטי דוקו, סדרות, טלויזיה ומה שביניהם. אני מאמינה שסרטים דוקומנטרים מרחיבים את הלב ופותחים את המחשבה. אין כמו ההרגשה לצאת מהקרנה של סרט ולהרגיש קרובה לאנשים זרים ואל עצמך. אני בכנות מאמינה שסרטים דוקומנטרים עושים אותנו אנשים טובים יותר. אבל לצערי, אין כמו הפער בין המשקל הסגולי של הסרטים שאנחנו עושות ובין התנאים שבהם אנחנו עובדות, הגמול שאנחנו מקבלות והתקציבים ההולכים ומצטמקים. ולכן אני מעוניינת להשתלב בהנהלה של הפורום ולעסוק בסוגיות של תקציבים ורגולציה מול הגורמים השונים, במעמד היוצר ובאפיקים חדשים של שיתופי פעולה. מלבד יכולתי וניסיוני כיוצרת סרטים עסקתי בשנים האחרונות גם בפעילות ציבורית במאבקים שונים וגם בתחום הסיוע ההומניטרי ומקווה לפעול גם למען הקהילה שלי.
קרין קיינר
הפורום חשוב לי כיוצרת דוקו הוא הבית האמיתי שלנו! וכחברת הנהלה קידמתי את הפורום במדיה הדיגיטלית בכל הפלטפורמות, נכחתי בישיבות בוועדת הכלכלה בכנסת והייתי שותפה ויוזמת למאבקים הקשים אשר לא מרפים מסף ביתנו (כמו שאומרים) מהתאגיד דרך פרטנר וסלקום, הערוצים הייעודיים ועד המאבק הקשה העומד לפנינו במועצת הקולנוע המתדלדלת. אנחנו לא יכולים להוריד את היד מהדופק, הזמנים אומנם משתנים ועולם הדוקו היברידי, משתנה ומתפתח אבל המאבקים רק גדלים. אין ספק שיותר מהכול אני מרגישה שאת עיקר עבודתי אני עושה כנציגת הפורום באקדמיה. התנדבתי להיות חברת ועדה בטקס פרסי הטלוויזיה והשנה אני מקווה לעמוד בראשה! וביחד עם חברי לועדה, יצרנו קטגוריות חדשות בכדי להגן על האינטרסים של הדוקו הקלאסי – סוגה עלית. נלחמתי כדי להוציא סדרות כמו 'אבודים' שהתחרתה במשך 6 שנים בקטגוריה של סדרת תעודה, והעברתי אותה לקטגוריה חדשה בשם עובדתית. למעשה יצרנו קטגוריה חדשה, נפרדת לכל סדרות הרייטינג (המתמחים, בייבי בום שעליה היה מאבק עיקש להוציאה מהתעודה) והאמת לדעתי יש לכולן מקום! זה נהדר שהדוקו מצליח לתפוס נתח נכבד מתרבות הרייטינג. בשנה שעברה הצלחתי להוסיף 4 קטגוריות חדשות שהן בהחלט ניצחון חדש לעולמנו הקטן. 1. סדרות רשת 2. במאי /יוצר בסדרת תעודה 3. צלם בסדרות תעודה 4. עורך בסדרות תעודה שזה לא יסולא מפז. והשנה הוספתי עוד שתי קטגוריות אישיות הקלטה / סאונד , וקטגוריה שהיא הכי קרובה לליבי פרס על תחקיר. ובנוסף הצלחתי להוזיל את התשלום לסרט הדוקו בפרסי אופיר. אני מרגישה חלק אינטגרלי מהנהלת הפורום ,ממערכת שקמה ופועלת ונלחמת למען המקום שלנו בארץ. ועכשיו נבחרו שרים חדשים, כחלק מועדת תיק תקשורת בהנהלה, זה הזמן לסדר את מועצת הקולנוע ולשים רגולציה על השחקנים שאינם חדשים בכלל סלקום, פרטנר וגם נטפליקס וחבריהם! בייחוד עכשיו שכולנו מחפשים עוד פרנסה. אסור להתעייף חייבים להרים ראש, לא לוותר ולהמשיך! וכאן המקום שלנו להשפיע על המערכת מבפנים וגם על יוצרים צעירים בתחילת דרכם.
אייל דץ
לפני שלושה חודשים חזרתי להנהלת הפורום הדוקומנטרי במטרה לקדם מספר פרויקטים חשובים ביניהם כנס הדוקו הגדול (שאני מצפה לראות את כולכם בו). הבנתי שאני חוזר בתקופה מרתקת ומורכבת עבור תעשיית הדוקו- שוק הטלוויזיה משתנה בימים אלו ואנחנו חייבים להיות שם בשביל היוצרים, לשמור על הזכויות שלכם. שום דבר לא מובן מאליו בלי מאבק- לא התמלוגים שלכם, לא הזכויות שלכם ובטח ובטח לא החופש האמנותי שלכם והשכר שלכם. בכוונתי להיאבק עבורכם ועבורי ובמקביל להמשיך ולהפיק אירועי תוכן וסדנאות מטעם הפורום
חברי הצוות
אחראית קידום ושיווק היצירה: מיה נאור
אחראית פרויקטים: נגה חביון
מפיקת הפורום ותחרות: בר כהן
רכז מערכת: שי גבסו
—
יועצת משפטית: עו"ד מאיה קונדל
רואה חשבון: בן הרשקוביץ
מבקר העמותה: רו"ח אבינועם שטרנליכט