תשובות מאת הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה ע"ר
לצפייה בשיחה המלאה >>
הבהרה:
א. התשובות במסמך זה מתייחסות לתחום התמיכה קולנוע תיעודי אלא אם נאמר במפורש אחרת.
ב. התשובות נכונות ומעודכנות לחודש יוני 2020 ויש להתעדכן בכל עת בעתיד אם חלו שינויים ועדכונים.
הגשת פרויקט: תהליך ההגשה, מסלולי התמיכה השונים וקווים מנחים להגשה
ראו בלינק >> סעיף 6 :נוהל מיון ובחינה של בקשות תמיכה
בתחום התיעודי הקרן נותנת דגש ברור לאמנות הקולנוע התיעודי היצירתי – להבדיל מעשייה חדשותית ומפורמטים טלוויזיוניים כגון תוכניות ריאליטי, תוכניות בידור ואירוח, תוכניות מדע, טבע וכיוב' . הקרן שואפת לתמוך בסרטי וסדרות תעודה, ארוכים וקצרים, בעלי שפה קולנועית עשירה, רהוטה ויצירתית, הנושאים עמם ערך מוסף חברתי, תרבותי או היסטורי.
בתחום הייעודי קיימים דגשים אחרים הקבועים בהגדרות התחום היעודי במבחני התמיכה. הקרן שואפת לקיים את מטרות התחום בשילוב ובאמצעות יצירת קולנוע איכותי ומשובח.
במועד תיעודי ראשי מוגשות בדרך כלל בין 100-150 הגשות.
לפי החלוקה הבאה למסלולים (בערך): ביכורים 30-40 פיתוח 20-30, הפקה 50-70, השלמת הפקה 10-20. סה"כ נתמכים במועד 10-15 פרויקטים בכל המסלולים יחד (כלומר, כ-10% מתוך הפרויקטים המוגשים יזכו לתמיכה).
יש לצרף קישור לחומר מצולם בהגשה בתחום התיעודי, אלא אם כן צוין אחרת. לכל מסלול הנחיות תואמות.
קישור לצפייה ישירה בלבד, (YouTube או Vimeo וכו') ללא ציון שמות ופרטי מגישי ההצעה, חומרים בשפה זרה חייבים להיות עם תרגום לעברית בלבד . החומרים צריכים להיות זמינים און- ליין במשך ארבעה חודשים לפחות.
• מסלול ביכורים: חומר מצולם באורך של 3 עד 5 דקות. ניתן לצרף כל חומר ויזואלי שיכול להעיד על אופי הפרויקט המתוכנן, כולל חומרים מהאינטרנט או תמונות סטילס .
• מסלול פיתוח: חומר מצולם באורך של 3 עד 5 דקות.
• מסלול הפקה: חומר ים מצול מים באורך של 5 עד 10 דקות
• מסלול השלמת הפקה : ראף – קאט מלא. במידה וקיים רק חומר גלם או אסמבלי של סצינות, יש להעביר חומרים באורך של 20 עד 30 דקות .
חומרים מצולמים בהגשה – קווים מנחים כלליים : מסלול פיתוח – ניתן להגיש חומרי תחקיר מצולם ו/או חומרים לא ערוכים ו/או חומרים מהאינטרנט, כל חומר שיכול לספק טעימה ויזואלית מעולם הסרט.
מסלול הפקה – יש לצרף להגשה חומרים מצולמים מהם ניתן להתרשם מהדמויות הראשיות והעולם בו מתרחש הסרט. ניתן להגיש גם חומרי תחקיר מצולם ו/או חומרים לא ערוכים. אנו רואים בהגשת חומר מצולם הוכחה לרצינות כוונותיהם של היוצרים, למחויבותם ליצירת הסרט, לנגישותם לעולם ולדמויות, ולסגנון עשיית הסרט.
שימו לב: החשיבות של החומרים המצולמים המוגשים יחד עם ההצעה הכתובה הינה משמעותית. מאחר ומדובר ביצירה אודיו -ויזואלית, החומרים האלו משלימים את הטקסט ומדגימים את הפוטנציאל שטמון בו.
יש לזהות את 'ההבטחה' של הסרט ולחשוף אותה, כלומר: אם הסרט מבוסס על חומרי ארכיון נדירים – כדאי להראות אותם, אם הסרט מבוסס על דמות כובשת – חשוב לחשוף אותה, ובמידה וליוצר/ת הסרט ישנו Access (גישה) מיוחד לעולם בו מתקיים הסרט – צריך להציג זאת.
ברור שבשלבים מוקדמים של הפקת סרט אין עדיין תקציב להגשים את כל ההבטחות, אבל חייבים לנסות ולהציג את חלקן. במקרה ואין עדיין די חומרים מצולמים 'חזקים' (מבחינה תוכנית ו/או אסתטית), כדאי לגשת למסלול פיתוח עם חומרים ראשוניים, גם כאלו שצולמו בטלפון נייד וערוכים בצורה בסיסית.
• אורך מומלץ (למסלול הפקה) – 10-7 דק'. כדאי להראות מספר סצנות, שי דגימו את הפוטנציאל של הפרויקט. ניתן להוסיף כתוביות הסבר על תוכן הסצנה והקונטקסט שלה במכלול של הסרט.
• דמויות – קודם כל וחשוב מכל, הכירו לנו את גיבורי הדרמה התיעודית שלכם, והשתמשו בחומרים הטובים ביותר שנצטברו עד כה כדי לעורר הזדהות עמם. רגע אנושי ייחודי אחד, גם אם עדיין מגומגם קולנועית, שווה זהב.
• הקונפליקט – השתדלו להדגים את התנגשות הכוחות שמניעה את הדמויות ואת הדרמה בסרט.
• עולם – הראו את העולם בו יתרחש הסרט, את הנגישות אליו ואת הקונטקסט בו מתרחשת העלילה.
• שפה קולנועית – אנו מחפשים להרגיש את הקול האישי של היוצר/ת והאופן בו יסופר הסיפור הקולנועי. הדגישו את האסתטיקה של היצירה, ונסו לתת ביטוי לוויזואליה הייחודית ולתחביר הקולנועי.
• סגנון – אל תנסו למכור מה שאין לכם במלאי. החומרים אינם צריכים להיות ערוכים כטיזר "מגרה" וקצבי המזכיר קדימונים של סרט גמור, אלא לאפשר התרשמות יותר מעמיקה. עודף אפקטים צורניים, כותרות דרמטיות ומוזיקה סוחפת אינם מעידים בהכרח על הפוטנציאל הקולנועי והאנושי של הפרויקט. אם בכל – זאת הכנתם טיזר קצר המשמש לפיצ'ינג לגופי שידור ומשקיעים נוספים, כדאי לצרף לצדו עוד דוגמאות מחומרי הגלם.
התקציב אינו מועבר ללקטורים. קובץ תקציב לדוגמא ניתן להוריד מאתר הקרן >>
יוצר רשאי להגיש לקרן את אותו הפרויקט בשלושה מועדים ומסלולים שונים לכל היותר. ניתן לשלוח בקשה מיוחדת להגשת הפרויקט מעבר למספר ההגשות המותר, וזאת כאשר ההגשה הנוספת היא למסלול השלמת הפקה. מוצע לא להגיש בדיוק את אותה ההגשה אלא ללמוד מהערות הלקטורים ולנסות לשפר את ההגשה הבאה.
התחום הייעודי כולל את כל הז'אנרים (עלילתי ארוך וקצר/תיעודי/אנימציה) ומטרותיו הן קידום ועידוד יוצרות/ים מהפריפריה החברתית, התרבותית והגיאוגרפית וקידום היצירה הקולנועית הרב-תרבותית בישראל.
דגש מיוחד ניתן על פיתוח תסריטים, הנותנים ביטוי לקבוצות אוכלוסייה שלהן נגישות נמוכה לעשייה הקולנועית בישראל, שאינן זוכות לייצוג ולנראות הולמים בה, ושייצוגן במוקדי ההשפעה החברתית והכלכלית אינו בולט.
הגדרת פריפריה מעודכנת לרבות קבוצות האוכלוסיה המפורטות בה, מופיעה במבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום הקולנוע.
שימו לב: ניתן להגיש סרטי וסדרות תעודה, ארוכים וקצרים, לכל המסלולים (פיתוח/הפקה/השלמת הפקה) במועדים הייעודיים הראשיים, וכן למועדים ייעודיים מיוחדים כדוגמת חממת הנשים התיעודית, וזאת בכפוף לתנאי ההגשה הכוללים הצהרה על האופן בו הפרויקט עונה על מטרות התחום הייעודי.
התקציבים הניתנים לסרטי תעודה בתחום הייעודי נעים בין 50 ל-150 אלף ₪ במסלול הפקה והשלמת הפקה ובין 10 ל -30 אלף ₪ במסלולי הפיתוח השונים.
בתחום התעודה התקציבים נעים בין 60 ל -200 אלף ₪ במסלול הפקה והשלמת הפקה, ובין 15 ל -50 אלף ש"ח במסלולי הפיתוח השונים.
לא ניתן להגיש את אותו הפרויקט למועדים או מסלולים שונים המתקיימים במקביל בתחומים שונים או באותו התחום. רק לאחר קבלת תשובה במועד הראשון, ניתן להגיש את הפרויקט למועד/מסלול /תחום אחר.
* מפיקים יכולים להגיש עד 5 פרויקטים בכל מועד הגשה, לא יותר מ-3 במסלול (פיתוח, הפקה או השלמת הפקה).
* במאים יכולים להגיש עד 2 פרויקטים בכל מועד הגשה, לא יותר מ-1 בכל מסלול (פיתוח, הפקה או השלמת הפקה).
הקרן אינה תומכת בפרויקטים הנתמכים על- ידי קרנות קולנוע אחרות המקבלות תקציבי חוק הקולנוע, אלא במקרים להלן:
פרויקט הנתמך באותו תחום תמיכה:
• הפרויקט נתמך במסלול פיתוח בקרן א' ובמסלול הפקה/השלמת הפקה בקרן ב'
פרויקט הנתמך בתחום תמיכה אחר:
• פרויקט הנתמך בתחום האזורי אינו יכול להיתמך בתחום הייעודי.
• פרויקט הנתמך בתחום הייעודי בקרן אחרת יכול להיתמך בתחום התעודה (בכל המסלולים – פיתוח/הפקה/השלמת הפקה)
• פרויקט הנתמך בתחום תעודה בקרן אחרת יכול להיתמך בתחום הייעודי
(בכל המסלולים – פיתוח/הפקה/השלמת הפקה)
• פרויקט הנתמך בתחום העלילתי ארוך / עלילתי קצר בקרן אחרת יכול להיתמך בתחום הייעודי (בכל המסלולים – פיתוח/הפקה/השלמת הפקה)
לא, אך קבלת מלוא סכום התמיכה בהפקה בתחום תעודה מותנית בגיוס גוף שידור – או גיוס תקציב משלים ממקור חלופי.
אין בכך יתרון וגם לא חיסרון. הקרן רואה חשיבות גדולה בטיפוח וק ידום יוצרים בתחילת דרכם, במקביל לתמיכה ביוצרים בעלי ניסיון קודם והישגים מוכחים, המאפשרת שכלול דרכי הביטוי האמנותיים והיצירתיים, התמקצעות ופריצת גבולות חדשים. בסופו של דבר, נבחנת כל הצעה לגופה, וקבלת תמיכה תלויה באיכותה ובפוטנציאל שלה להפוך ליצירה משמעותית.
בנוסף, גם בתחום התעודה וגם בתחום הי יעודי מתקיימים מסלולי ביכורים, המיועד ליוצרים ויוצרות בתחילת דרכם (סרט ראשון או שני) וכולל ים ליווי מקצועי בפיתוח משלב הרעיון ועד שלב הגשת תיק ההפקה , וכן בסיוע במציאת גופי שידור ומשקיעים ותומכים אחרים.
קולנוע תיעודי קצר, סדרות רשת וסדרות טלוויזיה
סרט תיעודי קצר הוא באורך של 30-15 דקות. ניתן להגיש הצעות לפרויקטים קצרים בכל המסלולים בתחום התעודה, אלא אם כן צוין אחרת.
תקציבי התמיכה בסרטים קצרים וסדרות רשת נעים בין 10,000-50,000 ₪ בכל המסלולים (פיתוח, הפקה והשלמת הפקה) אין חובה בגיוס תקציב נוסף של גוף שידור, אולם על היוצרים להציג תכנית יישוג (outreach) לחשיפה ציבורית של הסרט בפני קהלים שונים ובפלטפורמות שונות. עם זאת נציין כי במסלול הפקה של סרטים קצרים יש להציג גיוס משלים לתמיכת הקרן כך שיובטח כי הפקת הסרט תושלם.
ניתן להגיש סדרות רשת לכל המסלולים (פיתוח, הפקה, השלמת הפקה) ולכל תחומי התמיכה, אך נדרשת פלטפורמת שידור שותפה כדי לקבל תקציבי הפקה או השלמת הפקה.
הקרן תומכת בסדרות טלוויזיה תיעודיות בכל המסלולים (פיתוח, הפקה והשלמת הפקה), אך נדרשת פלטפורמת שידור שותפה כדי לקבל תקציבי הפקה או השלמת הפקה.
הקרן תומכת בפחות סדרות מאשר סרטים בודדים, ושואפת לתמוך בסדרות בעלות ערך מוסף משמעותי מבחינת שפה קולנועית/טלוויזיונית, תוכן חברתי, תרבותי או היסטורי, ופוטנציאל ליצירת אימפקט ציבורי.
גובה התמיכה בסדרה זהה לתמיכה בסרט ארוך בודד – בין 60 ל-200 אלף ₪ במסלול הפקה והשלמת הפקה, ובין 15 ל-50 אלף ש"ח במסלולי הפיתוח השונים.
ההגשה שלי עברה שלב/קיבלתי תקציב פיתוח/מסלול השלמת הפקה
פגישות של היוצרים עם ועדת התוכן של הקרן אורכות כ-20 דקות. במפגש נבקש להתעדכן בשלב בו הפרויקט נמצא והאם חלו שינויים מאז ההגשה. כמו-כן נרצה לשמוע על מצב ההפקה מבחינת גיוס, מימון ושותפים נוספים. בפגישה אנו מנסים להתרשם באופן אישי מצוות היוצרים, להבין יותר לעומק את הפוטנציאל של הפרויקט, את היתרונות והחסרונות ההפקתיים והתוכניים, ולהרחיב בתחומים שלא פורטו בחומר הכתוב והמצולם. במהלך הפגישה היוצרים כמובן מוזמנים לשאול את צוות ועדת התוכן שאלות.
פרויקט שקיבל תקציב פיתוח מהקרן, מקבל ליווי מטעם הקרן ובסיום תהליך הפיתוח מגיש תיק הפקה מלא בהתאם להוראות הגשה של המסלול. הוא אינו כפוף למועדים וההגשה מועברת לבחינת הלקטורים של המועד שנבחן באותו הרגע בקרן. הקרן אמנם שואפת למקסם השקעה ראשונית ומעניקה ייעוץ וליווי ככל הניתן לפרויקטים אלו, אולם מניסיוננו המצטבר לא כל תהליכי הפיתוח מבשילים, וה סיכוי של פרויקט לקבלת תקציב הפקה הוא כשלושים אחוז. כלומר – רבע עד שליש מהפרויקטים שקיבלו מענק פיתוח מקבלים גם מענק הפקה.
במסגרת מסלול זה תשקיע הקרן בהשלמת פרויקטים תיעודיים הנמצאים לאחר סיום רוב הצילומים או במהלך העריכה. ניתן להגיש פרויקט רק אם נתמך על -ידי גוף שידור ו/או מיועד להקרנה בפסטיבל בינ"ל. בקשות חריגות להגשה יישלחו בדוא"ל ויועברו לשיקול המנהל האמנותי. כל סרט רשאי לבקש תמיכה בהשלמה, גם אם לא נתמך בקרן בשלב הפיתוח או בשלב ההפקה. סרט שקיבל מהקרן תמיכה במסלול פיתוח רשאי גם הוא להגיש בקשת תמיכה בהשלמה. סרט שקיבל תמיכה במסלול הפקה (בכל הקרנות) לא יכול לקבל תמיכה בהשלמה.
צוות הלקטורה וצוות התוכן של הקרן
הנשים והגברים המכהנים כלקטורים/ ות, הם בעלי ניסיון אישי ומקצועי עשיר ומשמעותי בתחומי הקולנוע, התקשורת והתרבות בישראל, אנשים עצמאים ודעתניים המייצגים פנים מגוונות של החברה הישראלית. הקרן מייחסת לבחירתם חשיבות רבה ביישום תפיסתה האמנותית ובהשגת מטרותיה למצוינות ואיכות.
מאז תיקון המבחנים וחובת גיוס לקטורים ממאגר משרד התרבות, הקרן בוחרת את הלקטורים מתוך מאגר הלקטורים של משרד התרבות.
ועדת התוכן מורכבת ממנכ"ל הקרן, המנהל האמנותי, מנהלת ההפקות וכל בעל תפקיד אחר בקרן שמנהל הקרן יקבע. יתאפשר גם צירוף לקטורים חיצוניים.
הוראות איסור ניגוד עניינים חלות על הלקטורים והמנהלים האמנותיים של הקרן, בהתאם להוראות המפורטות בנספח א' לנהלים. בנוסף הלקטורים בודקים בקשות אנונימיות בלבד.
ניתן להגיש השגה: סעיף 7 בנהלי הקרן.
לשמחתנו ולצערנו, הרמה האמנותית והמקצועית הגבוהה של היצירה התיעודית הישראלית עולה ופורחת בשנים האחרונות, וזאת במקביל לצמצום תקציבי תחום התעודה, וכך אנו מוצאים עצמנו במצב קבוע של דחיית הצעות טובות ואף מצוינות, וזאת בשל חוסר היכולת לתמוך בכולן.
סינון ובחירת ההצעות העולות לשלב הפרזנטציה מתבצע בשני שלבים:
1 – בשלב הראשון דן צוות הלקטורים בהצעות שקיבלו שתי המלצות לפחות , ולעתים בוחר שלא להעלות חלק מההצעות לשלב השני.
2 – השלב השני של בחינת ההצעות מתקיים על-ידי ועדת התוכן של הקרן. לעתים בוחרת הוועדה, בכפוף לשיקולי הקרן, שלא להעלות חלק מההצעות לשלב הפרזנטציה.
3 – לאחר שלב הפרזנטציה נבחרים הפרויקטים שיקבלו תמיכת הקרן, וחלק מהפרויקטים נדחים, הכל לפי השיקולים המקצועיים של הצוותים המקצועיים, ובעיקר לאור היקף תקציביה של הקרן המגבילים אותה במספר הפרויקטים הנתמכים.
על כן יש פרויקטים רבים המקבלים חוות דעת חיוביות ועדיין ל א יקבלו למרבה הצער את תמיכת הקרן.
כאמור, במהלך שלבים מקדימים אלו נדחים פרויקטים אשר קיבלו שתי המלצות לפחות, ועל כן חוות הדעת עליהן חיוביות ברובן. ניתן לקבל משוב אישי הכולל את נימוקי הדחייה מהמנהל האמנותי של הקרן.
אנו מקפידים להנחות את צוותי הלקטורים לכתוב חוות דעת ענייניות ומנומקות המכבדות את מגישי ההצעה.
לעתים רחוקות מאוד נתקלנו בתלונות מסוג זה, אולם מאחר והקרן אינה רשאית לשנות את ניסוחי חוות הדעת (מלבד תיקוני כתיב הכרחיים) לא ניתן להוציא מכלל אפשרות מצב בו יוצרים יחושו כך. במצב זה אנו מזמינים את היוצרים לפנות אלינו ולשטוח את טענותיהם לגופן ואנו מבטיחים להתייחס אליהן ברצינות המלאה.